Service Design Jam Berlin: Healthcare Edition
- luciazck7
- Jun 18
- 5 min read

V apríli 2025 som sa zúčastnila Service Design Jamu v Berlíne. Víkend plný explorácie, ideovania, brainstormingu, testovania a iterovania bol pre mňa skvelým zážitkom. O to viac, že práve téma aprílového jamu bola Healthcare. Keďže pracujem v zdravotnej poisťovni a tento sektor mi je viac ako blízky, chcela som čo najviac navnímať túto tému opäť z ďalšej strany.
Hackathon vs Service Jam
Táto víkendová aktivita bola veľmi podobná hackathonu. Od piatka do nedele, plné dni, množstvo aktivít aj networkingu. Rozdiel je však taký, že service jam je viac zameraný na proces ako výsledok.
Cieľom nebolo rýchlo kódiť aplikácie či mať hotové riešenia pre prípadných investorov. Service Jam sa zameriaval na prejdenie si celým dizajn procesom a vyskúšaniu viacerých metód. Ako organizátori sami na ich stránke hovoria, kľúčové slova tohto víkendu boli
creativity, networking, innovation a learn and grow.
Čo nás čakalo?
Organizátori boli skúsení UX-áci z rôznych organizácií s dlhoročnou praxou. Milujem skúšať rôzne metódy a tých bolo tento víkend dostatočne. Od výberu témy až po záverečné prezentácie, stále sme skúšali niečo nové.
Prešli sme si celým Double Diamondom a po 3 dňoch tvrdej práce prišli s návrhom riešenia.
Discover ➡️ Define ➡️ Develop ➡️ Deliver

Discover
Ako som spomínala, najprv trebalo prísť s nápadom. Myslela som si, že budú možno nejaké okruhy, z ktorých si budeme môcť vybrať, ale organizátori mali lepší nápad.
Stáli sme vedľa seba a každý povedal jedno slovo. Každý ďalší človek musel asociovať a povedať ďalšie slovo. Takto sme sa dostali až nakoniec. Následne sme boli náhodne rozdelení do skupín a každý si mal svoje slovo zapamätať. Tie slová však nemali nič so zdravotníctvom.
Od slov ako šalát či alkohol sme mali odvodiť nápady na témy, ktoré budeme cez víkend riešiť.
Bola som sama prekvapená, aké to bolo jednoduché. Šalát ako symbol zdravej životosprávy, alkohol ako krytie psychických problémov... v každom slove sa dala nájsť dobrá téma.
Urobili sme si brainwriting cvičenie aj obľúbené crazy 8s a dostali sa naozaj k desiatkam nápadov. Rozpracovať sme však mohli iba jeden a tak sme pomocou dot votingu zvolili ten víťazný – bagatelizovanie zdravotných problémov žien.
Testovanie v uliciach Berlína
Každý nápad treba adekvátne otestovať. A ako lepšie, ako s reálnymi ľuďmi v uliciach Berlína :) V sobotu ráno sme si sadli a spoločne s naším mentorom dali dokopy výskumné otázky. Snažili sme sa ich udržať v čo najkratšej podobe, aby sme ľudí na ulici nezdržiavali príliš dlho. Následne sme vybehli a oslovovali náhodných ľudí, pýtali sa ich otázky a diskutovali.
Je to veľmi príjemné, keď sa s vami niekto dá do reči a ostane ešte dlhšie, aby vám pozdieľal svoje skúsenosti. Veľa hypotéz sa nám potvrdilo a bolo smutné počuť, že každá žena má nejakú skúsenosť s touto témou. Či už je to iný prístup k manželovi ako k nej ako k žene, zhadzovanie vážnych problémov na úzkosť či "ženské problémy". Nedôvera k lekárom sa prehlbuje a veľa žien nám povedalo, že má práve preto tendenciu hľadať alternatívne formy liečenia.
Define
Po testovaní a množstve rozhovorov sme si na post-it lístočky napísali hlavné insighty, citáty a dôležité zistenia. Tie sme následne clustrovali do hlavných okruhov.
Náš problém tak nabral presnejšie kontúry. Pochopili sme, že:
ženám chýba podpora,
necítia sa vypočuté,
a majú pocit, že ich problémy nebudú adekvátne vypočuté a riešené.
Ako však takúto ťažkú tému vyriešiť?
Develop
Moja obľúbená ideačná fáza bola opäť tu. Pomocou ideačných aktivít sme skúšali vymyslieť, ako ženám pomôcť. Urobili sme si aktivitu, kedy v každom rohu miestnosti bol názov jednej postavy, ako napr. Homer Simpson či Bill Gates. Každý má svoje charakteristiky a podľa nich sme písali aj nápady a dali si niekoľko kolečiek. Vznikli tak nápady zamerané na zisk, šialené nápady, vtipné nápady či rýchle riešenia. Táto aktivita mi prišla veľmi fajn na pocvičenie kreatívnych závitov.
Štandardne počas takýchto cvičení a eventov ako sú hackathony ľudia automaticky vymýšľajú riešenia ako nová aplikácia či AI riešenia.
O to viac som sa potešila, že sme šli smerom oldschool riešenia. Žiadne apky, VR ani AI. Ale obyčajné ľudské riešenie.
Vymysleli sme ľudskú asistentku, ktorá by bola dostupná v nemocnici a pôsobila ako poradkyňa aj "obhajkyňa" pre ženy. Mala by poruke aj rôzne materiály či štúdie, aby ženy nemuseli na internete hľadať informácie na nerelevantných stránkach. AK je treba, mohla by ísť po súhlase s pacientkou aj do ambulancie, aby tam pôsobila ako jej zástanca, ak to bude potrebné.
Prototyping a Idea Bazaar
Keď sme mali tento nápad vymyslený, prišiel čas na prototypovanie. A čo bolo na tom najlepšie? Žiadny počítač, žiadna Figma. Nie, že by som Figmu nemala rada, ale tento víkend bol analógový. Mali sme perá, papiere, kartóny a iné materiály, z ktorých sme si vyrobili, čo bolo treba. Kreatíve sa medze nekladú!
Z dostupných materiálov sme si vytvorili všetko, čo potrebuje bežná poradkyňa. Nasledoval Idea Bazaar, ktorý som si veľmi užila. Všetky tímy tam mali svoj stánok. Chodili sme od jedného k druhému a navzájom si testovali a feedbackovali svoje nápady. Získali sme mnoho cenných insightov na to, čo ľuďom prišlo na našom nápade fajn a zároveň aj to, čo im možno nie je až tak jasné.
Deliver
Najviac prekvapivá fáza bola pre mňa posledná. Som zvyknutá prezentovať prototypy vo Figme, slajdy v Powerpointe či iné podobné riešenia. To od nás ale na jame nechceli – mali sme si pripraviť scénku (role play). Bolo to pre mňa najprv zvláštne, keďže scénky sú častokrát vtipné a veľa sme sa nasmiali, a mala som problém to zladiť s vážnou témou ženskej diskriminácie.
Nakreslili sme si storyboard a na základe neho sme si rozdelili úlohy a scénku nacvičili. Samozrejme došlo aj k iterácii nášho pôvodného nápadu, niektoré veci sme vypustili, keďže naši "testeri" nám povedali, že toho bolo možno príliš a chytala ich rozhodovacia paralýza.

Nakoniec som ale videla plusy tejto aktivity. Namiesto nudných slajdov sme všetci navrhnuté riešenia ukázali "v praxi" a tak si to vedel každý predstaviť.
Malý problém som mala iba s tým, že veľa riešení nebolo reálnych. Kým to naše bolo (aj keď by bolo drahé a pod.), niektoré boli príliš futuristické a v najbližšej dobe určite nerealizovateľné. Po menšej reflexii som to však začala vnímať inak.
Aj v práci sa mi stáva, že najlepšie nápady vzniknú z brainstormingov, ktoré nemajú hranice.
Práve takéto nápady totiž vedia naštartovať kreatívne bunky v hlave a človek vymyslí skvelé veci.
💛 Stretla som skvelých a inšpiratívnych ľudí.
💛 Vyskúšala si opäť veľa metód, cvičení a znovu bola súčasťou výskumu.
Aj keď bol víkend nabitý a poriadne vyčerpávajúci, zároveň mi dodal energiu a radosť z toho, čo robím.









Comments