top of page

Gen Z a AI. Pomoc či riziko?

  • luciazck7
  • May 18, 2024
  • 6 min read

Alexa, play "Lost in the Simulation".

ree

Alexa, ChatGPT, FaceID či Spotify playlist. Umelá inteligencia (Artificial Intelligence, AI) je všade okolo nás. To, čo kedysi pôsobilo skôr ako sci-fi či hudba budúcnosti, je dnes absolútnou súčasťou našich každodenných životov. Od smartfónov až po algoritmy – nevyhneme sa im, aj keby sme občas veľmi chceli.

 

Odhaduje sa, že 90 % celosvetových údajov bolo vytvorených len za posledné dva roky. (Fabio Duarte, 2023) Žijeme v digitálnom svete a dáta sú všade okolo nás. Ich množstvo je obrovské a komplexné, preto sa tiež volajú big data, t.j. veľké dáta. Ich nárast za posledné roky je exponenciálny a práve rýchly vývoj technológií generuje obrovské množstvo dát nepredstaviteľným tempom. (medium.com, 2022)

 

Nástup big data však prebiehal postupne. Najprv sme vymenili analóg za digitál a následne začali používať vo väčšej miere počítače, internet aj mobilné telefóny. Práve používaním týchto technológií sa množstvo dát generovalo stále viac a viac.

 

AI má svoje výhody

Nástup big data priniesol revolúciu v mnohých oblastiach a jeho vplyv bude v budúcnosti len narastať. Firmy začali analyzovať veľké súbory dát, aby získali hlbšie poznatky o svojich zákazníkoch, optimalizovali procesy a predpovedali trendy. (bigdataframework.com, 2021)


AI technológie sú trénované na obrovskom množstve dát a s takouto veľkou knižnicou vedomostí sú prirodzene dôležitým a vzácnym nástrojom.

 

V súčasnosti sa AI využíva naozaj v rôznorodých oblastiach. Klasickým príkladom sú, samozrejme, smartfóny. Tlačidlový telefón si mnohí ľudia z generácie Z ani nepamätajú a svoj „múdry telefón“ považujú za úplnú samozrejmosť. Smartfóny vieme dokonca ovládať hlasom bez toho, aby sme museli pohnúť prstom. Radosť nám tiež robia streamovacie platformy ako Netflix, Disney či Spotify, ktoré používame kvôli filmom, seriálom a hudbe. Tieto nám práve na základe analýzy dát vedia ponúknuť personalizované zážitky. To isté platí pre sociálne siete alebo online obchody, ktoré nám na základe nášho správania vedia podsúvať ten správny obsah, odporúčania a reklamy. V tejto dobe sme sa dostali dokonca tak ďaleko, že sa mení spôsob, akým pozeráme aj na samotné šoférovanie áut. Máme už aj autá bez šoférov, ovláda ich umelá inteligencia.


ree

 


Pomoc v oblasti medicíny či bezpečnosti

Ak sa umelá inteligencia používa zodpovedne, vie pomôcť vo viacerých oblastiach a zlepšiť život v našej spoločnosti. Využíva sa napríklad v zdravotníctve. AI už teraz pomáha lekárom v diagnostike a liečbe pacientov, zlepšuje prevenciu ochorení či kráti čas potrebný na získanie správnej diagnózy. (startitup.sk, 2023)


Takisto sa používa v oblasti bezpečnosti a spravodlivosti. AI môže pomôcť pri identifikácii obetí či pátraní po odsúdených alebo podozrivých ľuďoch. V týchto situáciách môže byť AI použitá na automatické extrahovanie tvárí alebo vozidiel, ktoré sa objavujú vo videu. Šetrí tak čas, zdroje, peniaze a zároveň znižuje ľudské chyby. (ideamia.com, 2023)


Obľúbená je tiež automatizácia v zákazníckom servise. Virtuálne asistentky poskytujú podporu a odpovedajú na otázky zákazníkov. Znižuje to nielen náklady, ale aj šetrí čas zamestnancov, ktorý ho môžu využiť na iné úlohy. Jedna firma, ktorá sa venuje práve chatbotom (virtuálnym asistentom), uvádza, že ich virtuálni asistenti sú schopní okamžite porozumieť viac ako 95 % zákazníckych dopytov. (zendesk.com)

 

Ako umelá inteligencia ovplyvnila vzdelávanie?

Jednou z oblastí, ktorú AI ovplyvnila, je práve vzdelávanie. V medzinárodnom testovaní OECD PISA 2022 došlo k celkovému prepadu, slovenskí študenti dokonca klesli ešte hlbšie pod priemer. (hnonline.sk, 2023) Problém mali najmä s čítaním textov s porozumením. Majú problém porozumieť zložitým textom či kriticky ich analyzovať. Tým sa dostali pod priemer OECD v porovnaní s inými krajinami. Podobné výsledky mali aj žiaci z okolitých krajín.

 

Kým pre staršie generácie sú nové technológie častokrát až nepredstaviteľné, pre generáciu Z sú už samozrejmosťou. Rodia sa do doby, kedy umelú inteligenciu nepovažujú za inováciu, ale samozrejmosť. Podľa Beresford Research patria do generácie Z (Gen Z) ľudia vo veku od 10 do 25 rokov narodení v rokoch 1997 až 2012. Ide o prvú generáciu, ktorá vyrastala výlučne v digitálnej ére s prístupom na internet. Svet bez neho nepoznajú. (aktuality.sk, 2023)


Podľa agentúry Go4insight je najviac používateľov AI medzi mladými ľuďmi a študentami.

 

Pre mladých je tiež bežné používať mobil vo všetkých aspektoch života, vrátane škôl. Mnohí ich používajú namiesto zošita a píšu si do nich poznámky. Slovenský rezort školstva navrhol zákaz používania mobilných telefónov na základných školách. Reaguje tým na alarmujúce informácie a dáta o nepriaznivom vplyve mobilov na výsledky a duševnú pohodu žiakov a žiačok. Cieľom zákazu nie je odstránenie digitálnych technológií zo škôl, ale ich premyslené a rozumné využívanie. (minedu.sk, 2024) Toto rozhodnutie podporujú aj výskumy OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) a UNESCO (Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru).


ree

AI ako podpora, nie náhrada

Umelá inteligencia umožňuje skratky vo viacerých oblastiach. Mladí ľudia si tak rozmýšľanie vedia trochu uľahčiť. Príkladom sú napríklad aj obyčajné mapy. Kým kedysi sme ich mali fyzicky v autách, dnes máme Google Maps alebo iné navigačné systémy. Svoje prostredie tak vôbec nemusíme poznať a stále vieme trafiť. To isté platí aj o cudzích jazykoch. Častokrát sa stretávame s názormi, že jazyky sa učiť netreba práve preto, že už existujú technológie, ktoré preložia konverzácie v reálnom čase. Uľahčuje a urýchľuje to komunikáciu, ale zároveň znižuje motiváciu učiť sa cudzie jazyky. Písanie referátov do škôl či získavanie informácií je dnes tiež neporovnateľné. Rýchle vyhľadávanie na Google nahradilo hodiny v knižniciach.

 

Gen Z už častokrát nemusí písať ručne, poznámky si píšu do počítačov alebo používajú automatický prepis. Bežnou súčasťou je aj plagiátorstvo. AI nástroje vedia generovať texty, ktoré znejú múdro a sofistikovane a dajú sa jednoducho použiť. Gen Z musí chápať, že texty, ktoré AI vygeneruje, nemusia byť stopercentné. Všetky fakty si treba overiť. V údajoch sa tiež môžu nachádzať rôzne biasy, ktorým sa chceme vyhnúť. (tandfonline.com, 2024) Študenti častokrát odovzdávajú práce bez uvedenia zdroja, práce si to po sebe neprečítajú alebo textom chýba originalita.

 

Práve nadmerné spoliehanie sa na AI nástroje môže viesť k zníženiu kritického myslenia.

Študentom tak môže chýbať schopnosť analyzovať informácie alebo formovať si vlastné názory. Jeden správny prompt a hotovo. Tieto nástroje by mali používať ako podporu, nie ako náhradu.

 

Môže sa stať, že sa pri riešení problémov začnú spoliehať na AI. Prílišná závislosť od nástrojov AI pri kreatívnych úlohách by mohla potlačiť originalitu. AI je skvelý nástroj na inšpiráciu, nemal by však nahradiť vlastné zmýšľanie a nápady. Nehovoriac o tom, že mozog ako orgán tiež potrebuje tréning, aby dobre fungoval. Štúdie preukázali, že mentálny tréning môže znížiť riziko vzniku demencie, Alzheimerovej choroby a iných ochorení. (sphere.com)

 

Ďalším problémom v školskom systéme tiež môže byť diskriminácia. Nie všetci študenti majú rovnaký prístup k technológiám, čo môže viesť k ich znevýhodneniu. V neposlednom rade je otázny tiež ľudský kontakt. Študenti ponorení hlavami v mobiloch môžu znamenať znížený kontakt a interakciu so spolužiakmi. Nehovoriac o tom, že kým priemerné rozpätie ľudskej pozornosti v roku 2000 bolo 12 sekúnd, v roku 2013 to bolo už len 8 sekúnd. (csonline.com, 2015)

 

Stále tak platí, že AI vie byť užitočným nástrojom a pomôcť pri učení či rozvíjať digitálne zručnosti. Treba ich však využívať rozumne, aby nemali negatívny vplyv či už na mentálne zdravie žiakov, ich sústredenosť alebo iné online riziká.


ree

Technológiu máme. Ale čo s ňou?

To, že AI má svoje nevýhody neznamená, že nemá aj svoje svetlé stránky. Tak ako už bolo spomenuté, obrovské pokroky sa urobili v oblastiach medicíny či bezpečnosti.

 

O plusoch a mínusoch je však dôležité viesť otvorenú diskusiu a AI vyvíjať zodpovedným a etickým spôsobom. Zrazu tu máme tieto múdre a sofistikované nástroje, ale ešte nevieme, ako ich správne využívať a nájsť balans.

 

Čo sa týka školstva, tieto nástroje by mali byť vyvážené tradičnými metódami učenia. Výziev, ktoré tieto nástroje prinášajú, si musia tak byť vedomí aj pedagógovia. Práve tí by mali študentov viesť k tomu, aby vedeli tieto zdroje správne využívať. Ťažko však povedať, či učitelia vedia s týmito nástrojmi narábať a používať ich správne. AI gramotnosť je dôležitá.


Vzdelávanie by sa tak malo zamerať na silné stránky žiakov a učiť ich, ako používať nástroje AI tak, aby to dávalo zmysel.

Digitálna revolúcia (štvrtá priemyselná revolúcia) mení aj trh práce. Veľa úloh sa automatizuje a niektoré pracovné pozície postupne miznú z pracovného trhu. Kým častokrát vyvoláva stres a obavu o svoje miesta, je to práve priestor na to využiť silné stránky ľudí a pracovať na nich.


Kým AI je dobrá v úlohách, ktoré sa opakujú, triedení či analyzovaní dát, ľudia vynikajú v empatii či kreativite. (UNESCO, 2021) Ak vieme delegovať niektoré úlohy, šetríme čas zamestnancov, ktorí ho môžu využiť na iné úlohy alebo venovať čas práve kreatívnejšej práci.

 

Chce to systémovú zmenu

Doba sa mení a mali by sa tomu prispôsobiť aj školy a školské systémy. Tradičný systém vzdelávania už nestíha držať krok a osnovy by mali byť tomu prispôsobené. Učebné osnovy by mali integrovať základné koncepty AI a zároveň pracovať na zlepšení soft skills (mäkkých zručností) mladých ľudí. Je logické, že tak ako sme sa učili pred 30 rokmi neodráža potreby študentov v dnešnej dobe. Vzdelávať by sa mali aj učitelia, aby vedeli nové technológie použiť vo vzdelávacom procese tak, aby deťom pomohli tam, kde treba, ale nestali sa stopercentnou náhradou za všetky procesy.

 

Kľúčovým slovom by mal byť balans. Využiť umelú inteligenciu na to, v čom je dobrá, a nezabúdať pritom použiť ľudí na to, v čom sme zas dobrí my. AI je silný nástroj, ale je len na nás, ako ho budeme používať.

 

Predsa len, budeme sa spoliehať vo všetkom na robotov alebo nezabudneme rozmýšľať aj sami za seba?



Comments


© 2024 by Lucia Záčiková. Powered and secured by Wix

  • LinkedIn
  • Medium
bottom of page